BAANREGLEMENT

1 april 2017

 

ALGEMEEN

Tassen/kleding

  • in de kleedkamer op de daarvoor bestemde plaatsen
  • langs de baan op/onder/bij de banken


Betreden

  • via de geëigende toegangsplek (sluis voor het clubhuis)
  • KIJK UIT voor je de skeelerbaan oversteekt
  • KIJK UIT voor je de baan opstapt, er kan (nog) een loper aankomen


Rekken en strekken

  • in de luwe hoeken van de rondloopbaan
  • op de hoeken op het middenterrein die niet worden gebruikt door de jeugd/technische groepen
  • op het pad naar de materiaalberging
  • bij het hek dat de baan omgeeft
  • dus NIET op de baan


Materiaal
Alle gebruikers (trainers én atleten) zijn verantwoordelijk voor juist en veilig gebruik en het netjes en op de juiste plaats opruimen van trainings-, wedstrijd- en baanmateriaal.
 

RONDLOOPBAAN

In- en uitlopen

 

  • in baan 3 en 4
  • nooit tegen de looprichting in
  • op de tegelpaden
  • op de skeelerbaan, indien niet in gebruik
  • op het middenterrein, waarbij rechts aangehouden wordt


Wandel- en dribbelpauzes
Nooit op de baan, maar op het middenterrein waarbij rechts wordt aangehouden.

Tempolopen
Standaard worden tempo’s langer dan 100 meter in baan 1 en 2 gelopen en tempo’s korter dan 100 meter in baan 3 tot en met 6, waarbij estafettes beschouwd worden als tempolopen korter dan 100 meter. Het staat trainers vrij hiervan af te wijken op voorwaarde dat dit vooraf wordt afgestemd en duidelijk gecommuniceerd wordt richting de betreffende atleten.

Maandagavond
Tussen 19.00 en 20.00 uur wordt het gebruik van de baan afgestemd op de G-groep. De trainers van de andere groepen overleggen, vóór aanvang van de training, met de trainers van de G-groep.

Dinsdag, woensdag en donderdagavond
Vanwege drukte op de baan gelden drie avonden per week de onderstaande afspraken:

Dinsdagavond vóór 20.30 uur
Baan 1: Mila en loopgroep C
Baan 2 en 3: loopgroepen A en B
Baan 4,5 en 6: groep 10

Dinsdagavond na 20.30 uur
Baan 1 en 2: loopgroepen A en B
Baan 3 t/m 6: groep 10

Woensdagavond vóór 20.30 uur
Baan 1 en 2: triatlongroep
Baan 3 en 4: loopgroepen A en B

Woensdagavond na 20.30 uur
Baan 1 en 2: loopgroepen A en B

Donderdagavond vóór 20.30 uur
Baan 1: Mila
Baan 2 en 3: gecombineerde loopgroep A,B en C
Baan 4,5 en 6: groep 10

Donderdagavond na 20.30 uur
Baan 1 en 2: gecombineerde loopgroep A,B en C
Baan 3 t/m 6: groep 10

Wat verder van belang is:

  • Uitleg training vindt buiten de rondloopbaan plaats
  • Kijk uit bij het betreden of verlaten van de baan
  • Loop met maximaal twee atleten naast elkaar in een baan
  • Kijk bij inhalen achterom en haal alleen in indien dit veilig kan
  • Haal rechts in
  • De trainer bepaalt waar inlopen/uitlopen/oefeningen/cooling down plaatsvinden en neemt daarbij de drukte op de baan en daarmee de veiligheid van de atleten als belangrijkste uitgangspunt in zijn/haar beslissing mee.
  • Indien een trainingsvorm beoefend wordt, waarbij op dinsdag-, woensdag- of donderdagavond van bovengenoemde baanindeling afgeweken dient te worden, vindt altijd vooraf overleg tussen de betrokken trainers plaats.
  • Indien tijdens de training met fluitsignalen gewerkt wordt, stemmen trainers dit vooraf af.

 

MIDDENTERREIN

Tijdens een training en/of wedstrijd is het, zonder gegronde redenen, voor iedereen VERBODEN de volgende sectoren van het middenterrein te betreden en/of over te steken:

 

  • hoogspringsegment (kunststof aanloopgedeelte)
  • hoogspringmat
  • verspringaanlopen en landingsbakken (kunststof en zand)
  • kogelstootsector (gravel)
  • speer- en balwerpaanlopen (kunststof)
  • speer-, bal- en discuswerpsectoren (grasveld)


Gegronde redenen om de hierboven genoemde sectoren van het middenterrein wel te betreden en/of over te steken kunnen hebben:

  • (assistent)trainers/-sters
  • juryleden
  • atleten en atletes, maar ALLEEN op aanwijzing van (assistent)trainers/-sters en/of juryleden (bijvoorbeeld deelnemers/-sters aan een wedstrijd)


Gebruik de materialen alleen waarvoor ze bedoeld zijn:

  • dus geen kogels in het gras en op de kunststofbaan
  • niet spelen in de verspringbakken
  • niet spelen op de hoogspringmat


Discuswerpen

  • De trainer bepaalt het aantal atleten dat tegelijkertijd in de werpkooi aanwezig mag zijn en waakt voor ieders veiligheid. Bij rechtshandige werpers staat iedereen linksachter en bij linkshandige werpers rechtsachter.
  • Wanneer een atleet discus aan het werpen is, is het belangrijk twee meter van het net van de werpkooi te blijven. Een discus die in het net geworpen wordt zal niet meteen tot stilstand komen en het net naar buiten duwen, waardoor iemand die er te dichtbij staat alsnog geraakt kan worden.
  • Het net van de werpkooi is niet bedoeld om aan te hangen/trekken.


Kogelslingeren
Kogelslingeren met wedstrijdmateriaal is niet toegestaan. Trainen met trainingsmateriaal wel, waarbij dezelfde regels gelden als bij het discuswerpen.
 

GEBOUWEN

Laat kleedkamers, de materiaalberging, het wedstrijdsecretariaat en het clubgebouw met keuken en toiletten net zo netjes en schoon achter als hoe je ze aantrof. Het is verboden deze ruimten met spikes en/of vies schoeisel te betreden. Afval hoort in de vuilnisbakken en jassen aan de kapstok.