Nieuwsbericht

10-06-2015

Instructie Try-out MiniTriathlon - 30-06-2015

Op dinsdagavond 30 juni om 19.30 uur start de tweede Statina Try-out MiniTriathlon. Wij hopen dat heel veel leden, vanaf 14 jaar, gaan deelnemen. Van het parcours hebben we een filmpje gemaakt:



Het gaat om de route en niet om de snelle André die is gefilmd in zijn professionele outfit. Hij was trouwens zo snel dat we hem zijn kwijtgeraakt op de looproute. We willen nogmaals benadrukken dat de afstanden en de routes zo zijn gekozen dat iedereen mee kan doen.


Ben je te moe of heb je gewoon geen zin meer om de volledige afstand van 200 meter te zwemmen, dan zwem je naar de kant en loop je naar de wisselplaats om je om te kleden voor het fietsen. Hetzelfde geldt voor het fietsen. We fietsen 8 rondjes van ongeveer 800 meter + een aanlooproute van 300 meter en de terugweg naar de Meent van 300 meter. Heb je ‘t wel gezien na 5 rondjes, dan fiets je lekker terug naar de Meent om te gaan hardlopen. We lopen 2 rondjes van 1500 meter om de plas, maar vind je 1 rondje ook genoeg, dan is dat ook goed.


Het is een trainingsavond en het gaat om te ervaren hoe het is om 3 verschillende disciplines (zwemmen-fietsen-lopen) achter elkaar te doen.


Wat neem je mee naar de Meent?



  • zwembroek / zwempak / bikini (in ieder geval een kledingstuk om in te zwemmen)

  • een zwembril (als je die hebt - kan ook zonder)

  • badmuts ( krijg je van de club in bruikleen bij de inschrijving)

  • handdoek om je af te drogen voor je gaat fietsen

  • een fiets (racefiets/stadsfiets/stationsfiets) - op de racefiets is een helm verplicht!

  • fiets- en loopkleding (kunnen dezelfde kledingstukken zijn)

  • loopschoenen


Je kunt je inschrijven tot 19.20 uur. Om 19.25 uur is de briefing - de organisatie neemt met de deelnemers nog even een aantal spelregels door. Om 19.30 uur is de start van de triathlon. Afhankelijk van het aantal deelnemers wordt er in groepen van 25-30 deelnemers gestart.


Nog even in chronologische volgorde wat je gaat doen als je op de Meent bent aangekomen:



  • Je schrijft je in bij de inschrijftafel (kosteloos) en je ontvangt een badmuts met daarop je startnummer + etiket met startnummer.

  • Je zet je fiets in een van de fietsenrekken die afgebakend zijn met lint en je plakt het etiket op je fiets.

  • Je gaat je zwem-klaar maken in een van de kleedkamers of bij je fiets.

  • Je legt je fiets- en loopspullen klaar bij je fiets.

  • Je gaat naar de start voor de briefing.

  • Je gaat naar de waterkant en wacht op het startsignaal om te gaan zwemmen.


De triathlon is begonnen… En dan? Na het zwemmen loop je over het grasveld naar je fiets. Daar droog je je af en doe je je fietskleding aan. Wil je meer privacy dan kleed je je om in één van de kleedkamers en ga je van daar naar je fiets. Je pakt je fiets uit het rek en je loopt met je fiets aan de hand naar de slagboom van de ingang van de Meent. Daar stap je op je fiets en volg je de fietsroute. Na de fietsroute stap je af bij diezelfde slagboom en loop je met je fiets aan de hand naar het fietsenrek. Indien nodig (maar meestal niet het geval) wissel je nog van kleding en begin je aan de looproute. Na maximaal 2 rondes word je, begeleid door vrolijke muziek, ingehaald als een held(in).


Zwemmen: Uit de gesprekjes die we hebben gevoerd de afgelopen weken is gebleken dat leden wel enthousiast zijn om mee te doen, maar opzien tegen het zwemmen. De veel gehoorde kreet is dan ook ‘ik kan niet zwemmen’. Ze kunnen dan natuurlijk wel zwemmen, maar ze kunnen het niet heel lang volhouden (denken ze) of hebben weinig snelheid (vinden ze).


We richten ons nu even tot die leden! Snelheid is helemaal niet belangrijk en als je moe bent kun je gewoon even gaan staan of op je rug gaan liggen. En als je echt te moe bent, loop je het water uit. Dus ‘ik kan niet zwemmen’ is geen goede reden om niet mee te doen. De uitzondering op deze regel is dan wel: Kun je echt niet zwemmen, dan kun je beter niet meedoen.


Voor de ‘echte’ triatleten: Hiermee bedoelen we die leden die regelmatig aan triathlonwedstrijden meedoen en daarvoor ook trainen. Tot deze groep richten we ons nu:


Beste leden, dit is geen echte wedstrijd. Zoals eerder opgemerkt is het meedoen en ervaren, met name voor die leden die nooit een triathlon hebben gedaan, het belangrijkst. Wij verwachten van de deelnemers dat ze elkaar heel veel ruimte geven en elkaar daar helpen waar nodig is. Dus, beste triatleten, vind je het geen enkel probleem om je aan te passen en vind je het leuk om het anderen mogelijk te maken om jouw tak van sport te ervaren, dan ben je meer dan welkom. Wil je er alleen maar een wedstrijd van maken, dan is het verstandig om niet mee te doen, want dan zitten we elkaar alleen maar in de weg.


Bekijk bij twijfel het onderstaande filmpje van de eerste editie van deze leuke activiteit!



Voor prachtige door Jeroen Gutte gemaakte foto’s klik je hier!


Mocht je nog vragen hebben dan kun je ons altijd mailen. Kun je niet meedoen en je wilt wel helpen, dan horen we dat graag. Hulp kunnen we altijd goed gebruiken:


andrevanyzendoorn@hotmail.com
paulkoedam@hotmail.com


We zien elkaar op die mooie zomerse 30 juni op recreatieterrein De Meent in Beusichem!


Groeten,
Paul en André



Lees meer berichten